Pagina's

vrijdag 16 december 2016

Hij wilt geen avondeten, wat doe je dan?


Ik heb al een tijd geleden geen blog bericht gepost over de dag ritme van Moos. Een grote reden was eigenlijk omdat er niet echt meer een ritme in zat. Zelf vind ik het wel belangrijk dat een kind een vast ritme heeft. Om zo wat meer rust te creĆ«ren, en eigenlijk ook voor de mama. Ik ga het nu hebben over zijn eten. Om te beginnen hier onder alvast zijn schema. Het is natuurlijk een richtlijn en het is geen grote ramp als het afwijkt. Want zoals alle mama's wel weten, loopt het eigenlijk nooit volgens schema. 





Dagritme:
07:30 uur  Pap, bambix met 6 schepjes opvolgmelk.
09:45 uur  Fruit hapje, nu in stukjes.
10:00 uur  Ochtend slaapje
12:30 uur  Warm eten
14:30 uur  Tussendoortje, havermoutmuffin/ cracker of nijntje koekje
15:00 uur  Middagslaapje
17:30 uur  Brood of soep

19:30 uur  Fles 180ml / 6 schepjes

Ongeveer twee weken lang was het avondeten een ramp en werd het een strijd om maar wat in dat lieve mondje te krijgen. Achteraf heb ik zijn eten te lang zitten malen. Ik was gewoon te bang dat hij kon stikken in stukjes eten. Terwijl brood en korstjes en crackers wel goed ging. Ik kon mij ook niet voorstellen dat warm eten wat niet gemalen was wel lekker smaakt zonder tandjes!? Waar je als moeder wel niet aan kan denken. Doordat hij met het avondeten niet ging eten, kreeg ik bijna twijfels over mijn kook kunsten. Hoe ik mij ook uit sloof in de keuken, het had allemaal geen zin. Of dat je zit te haasten om iets lekker in elkaar te zetten. En dan samen aan tafel gaat, en gewoon strak weg draait met zijn hoofd en lichaam. Ik kan je vertellen dat het best frustrerend was. Ik liet het los en gaf ook niks anders, dan maar geen eten.

Maar dit veranderde dus niets, waar door je maar iets anders moet gaan verzinnen. Opgegeven moment kreeg ik als tip, om zijn avondeten in de de middag te geven. Dan heeft hij net geslapen en is dan niet meer moe. Want dat is het probleem eigenlijk in de avond. Terwijl hij nog twee slaapjes heeft. In de avond heeft hij er gewoon geen zin in. Gelijk de volgende dag ben ik begonnen om het avondeten in de middag te geven. En ik at lekker in de middag warm mee. Eigenlijk nog beter ook, dus win win! 



En ja hoor Moos opende zijn mond wagenwijd open! En zat lekker te smullen van mama haar kook kunsten. ''Gelukkig ik kan toch nog wel koken''. Ik geef hem ook af en toe stukjes in zijn hand. Zodat hij zelf lekker kan smullen en het idee heeft dat hij het ook zelf doet. En laat hem een beetje zelf graaien in het eten. Uiteindelijk is het zien, voelen, kijken doen eten. Ik merk wel meer zijn voorkeuren wat hij lekker vind of juist minder lekker. Maar ach, dat vergeef ik hem. Mama lust ook niet alles. Ieder geval wil ik die gene bedanken voor de gouden tip! En misschien heb jij er ook wat aan..


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Blogger Template designed By The Sunday Studio.