Pagina's

zaterdag 17 september 2016

Ontwikkelingen en sprongetjes en dan ook nog in je eigen bed slapen..

We zijn nu twee weken verder, zonder wubbanub speen. Overdag ondervonden we geen problemen, alleen het slapen gaan werd een stuk onrustiger. Hierover kun je terug lezen op mijn vorig blogpost; Bijna 10 maanden, tijd om de wubbanub speen weg te doen. Nu slaapt Moos alweer een week in zijn eigen bedje. De nachten zijn rustig en we hoeven niet meer uit ons bed om de speen te geven. Het lijkt erop dat hij een veel dieper slaapt dan voorheen. Hoe wij het hebben aangepakt, lees je verder.


"Het blijft altijd lastig en een twijfel welke keuze je ook maakt. Als je maar bij je eigen gevoel en keuze blijft en niet laat beïnvloeden door anderen. Sommige mama's maken een keuze om de speen voor een jaar oud weg te doen. Maar er is ook een grote doelgroep die er voor kiezen op latere leeftijd rond 2.5 - 3 jaar te stoppen met de speen. Ik ga geen vinger wijzen wat ieder mama moet gaan doen. Maar juist mijn ervaring met jullie delen."




Het begin met slapen zonder speen:
Aan het begin begon Moos al te huilen op de commode als we richting bed gingen. En was dan niet meer rustig te krijgen in bed. Het enige wat hielp om hem rustig te krijgen was uit de kamer gaan of wiegen. Zodra hij bij ons in bed lag, was er gelijk weer rust en ging hij slapen. Op gegeven moment leek het erop dat het niet echt om de speen ging. Maar dat het meer erom ging dat we bij hem moesten blijven.

Ontwikkelingen:
Bij ieder baby kan het anders verlopen rond de 9 maanden. Ze kunnen rond deze leeftijd eenkennig worden. Maar ze gaan ook rond deze leeftijd meer begrijpen. Ze beginnen door te krijgen als je de kamer uit loopt, dan ook echt weg bent. Met 'kiekeboe' spelletjes, leer je jou kleine dat je ook weer terug komt. Ook kunnen ze rond de leeftijd van 9 maanden meer zien en horen. Dit allemaal bij elkaar kan een hoop onrust opwekken bij jou kleine. Dat is eigenlijk een reden dat ik persoonlijk niet meer zal stoppen met de speen rond deze leeftijd. Ik had de stap al genomen en daarom ook door gezet om verwarring te voorkomen. Als ik het dus even eerder wist, was ik er ook eerder mee gestopt. Ik vind het erg leuk en interessant, hoe de ontwikkelingen in elkaar steekt. Het blijft gewoon bizar hoeveel ontwikkelingen een baby maakt in hun eerste levensjaar.

Regelmaat en de 10minuten regel:
Ondanks dat elke nacht eindigde bij ons in bed. Probeerden we Moos toch bij elke slaap momenten naar zijn eigen bed te brengen. Elke dag hielden we de zelfde regelmaat en bedritueel aan. En dan: Laat je hem huilen of ga je gelijk troosten? De eerste maanden was ik ''tegen'' het laten huilen. Bij elke poep en een scheet stond ik al naast hem. Omdat ik had gelezen als je een kind laat huilen, het een invloed kan hebben op zijn hersenontwikkeling. Dat vond ik al een goede reden om hem niet te laten huilen. Maar we zijn nu 10 maanden verder, en dan begin je kleine vent te leren kennen. De eerste dagen haalden we Moos ook gelijk uit bed. En probeerden hem met wiegen hem rustig te krijgen en in slaap te brengen. Maar als we hem dan weer terug wilden leggen, begon alles weer van voor af aan.

Ik had al een knuffeltje gegeven in plaats van de speen. Hij stopte bijna zijn hele knuffel in zijn mond van frustratie. Deze kant wil ik ook helemaal niet op gaan, dan liever de speen! Ik probeer nog twee manieren om Moos naar bed te brengen. En als dit niet helpt, dan geef ik mij over en heeft hij blijkbaar de speen gewoon nodig.

Naast het wiegen en lopen controleerden we ook zijn luier en- of temperatuur. Dit was niet het geval! En elke kaar als we hem eruit haalden stopte hij ook met huilen. Hieruit hadden we al snel door dat er niet wat ''ernstigs'' aan de hand zou zijn. We begonnen zijn 'huiltje' te herkennen. Heel belangrijk om de huiltjes te herkennen. Zodat je weet wanneer er echt wat aan de hand is of wanneer niet. Want als we bij hem bleven staan dan was alles weer goed. En zodra we de kamer uit liepen, was het weer feest. Zodoende bleef ik bij hem op de kamer tot dat hij sliep. En nam steeds wat afstand van zijn bed. Om zo een vertrouwen te geven dat ik niet ver weg ben. Dit mocht niet baten, want hij deed er alles aan om contact te maken. Het begon erop te lijken dat hij alleen maar meer gefrustreerd raakten, dat ik niet reageerde. Toch maar wat anders proberen....

En toen kwam ik op de 10 minuten regel, wat er op neer komt om hem te laten huilen. Je wilt toch dat er weer rust in huis keert, dus gaat het toch maar proberen. Na hem neer te leggen en een beetje te troosten, loop je weg en wacht je 1 min. Na een minuut keer je terug en troost je weer even. Let op, je haalt je kleine niet uit bed of verlaat samen de kamer! Na even te troosten, loop je weer de kamer uit en wacht je 2 minuten. Na 2 minuten keer je terug naar de kamer en troost je weer even. Elke keer verdubbel je de tijd en blijf je herhalen tot 10 minuten. Dit is echt een uitvinding, want het hielp gelijk bij Moos. Na drie keer terug te moeten komen, viel hij in slaap.

Ik bracht Moos pas naar bed, als ik de moeheid signalen zag. Ik noem het de mama-sensor! Haha.. Zoals aan zijn oren trekken en oogjes wrijven. Ook hielp het even om over zijn bolletjes te aaien en over zijn neusje.  Er was uiteindelijk veel meer rust, en Moos stopt niet meer zijn knuffeltje helemaal in zijn mond! Er zijn rustige slaap momenten, maar ook nog soms wat tegen gesputter. Dat is helemaal niet erg, en neem de tijd om hem te troosten en pas dan gewoon weer de 10 minuten regel toe.

Tot slot:
Uiteindelijk heeft het ontwennen van de speen en in slaap komen 1.5 week geduurd voordat alles soepel verliep. De eerste dagen was even doorzetten en vooral de rust bewaken. Moos heeft heerlijk even bij ons geslapen. Dat hebben we ook een paar dagen even toe gelaten. Een sprongetje en veranderingen zijn ook niet niks voor de kleine. En heeft uiteindelijk de overstap van ons bed naar zijn eigen bed goed door staan. Er is weer rust in huis, wat een voordeel heeft voor Moos en papa en mama. We kunnen nu alleen maar nog meer genieten van elkaar.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Blogger Template designed By The Sunday Studio.