Pagina's

donderdag 30 juni 2016

Voeding: 7 maanden

Voeding: 7 maanden

De eerste maanden blijft het een zoektocht naar de juiste voedingsschema. Wat mag jou kleine nou wel hebben en wat niet? Wanneer kun je afbouwen met een fles? Hoeveel geef je met het groente hapje en wanneer kan je beginnen met vis, vlees of kip? Welk tussendoortje kan je geven, en hoe prop je het tussendoortje tussen de flesvoedingen in? Ik heb namelijk echt het idee, dat ik mijn kind aan het volproppen ben.  En het lijkt erop dat Moos het zelfde er over denkt..


Daarom wil ik graag mijn ervaring met jullie delen. En hoe ik het verder heb gedaan. Ik ben nu op het punt dat ik een fles ga minderen. Dus van 4 flesvoedingen, stap ik over naar 3 flesvoedingen. 
 
Ik heb er voor gekozen om de 11:00uur fles weg te laten. Ik gaf de fles niet meer om 11:00uur, maar na een boterham. Toen Moos 6 maanden werd, was ik begonnen met het geven van een boterham. Dit kun je terug lezen in mijn eerdere blogbericht; 6 maanden oud, beginnen met brood. En aansluitend gaf ik dan de fles. Hoe meer hij van het broodje nam, hoe minder ik in de fles deed. Zo bouwde ik het rustig af per dag of per 2 dagen. Een boterham zonder korst, gaat nu makkelijk op. En sinds kort eet Moos anderhalve boterham met beleg. Dat lijkt mij meer dan voldoende voor het middag eten.  Daarom heb ik nu sinds 3 dagen de 11:00 uur fles weg gelaten. En heb het even aangekeken wat Moos er van vind. Het lijkt erop dat hij tevreden is en uit geen onrust na het eten van een boterham. Wel geef ik water na het eten van een boterham. Zodat hij toch voldoende vocht binnen krijgt.
 
Een baby vanaf 6 maanden tot een jaar, moet 100ml per  kg lichaamsgewicht binnen krijgen. Wanneer er een fles vanaf gaat, moet je het dus aanvullen met water of diksap. Mijn voorkeur gaat naar water.  Zolang hij dat prima drinkt, vind ik dat voldoende. 
 
Mijn voedingsschema 7 maanden:
07:30uur : 210ml Fles
10:00uur : Fruithapje 
12:00uur : 1a2 Boterham met beleg (jam, appelstroop, smeerkaas)
15:00uur : 210 ml Fles + cracker
17:30uur : Warm avondeten grof gemalen + toetje
19:00uur - 19:30uur : 210ml Fles

 


Ook ben ik begonnen met het geven van een toetje na het avondeten. Moos vind het super lekker! Vanaf 1 jaar mag jou kleine officieel beginnen met zuivelproducten. Op de 'Óei ik groei' site heb je baby weetjes, waar er uitgebreid over word verteld.
 
Tussendoortjes is volgens mij nog niet helemaal nodig. Maar wel erg leuk om te geven. Gewoon om te zien hoe jou kleine een cracker aan het ontdekken is en op zit te knabbelen. Wel is het belangrijk dat je in de buurt blijft. Want de gulzige onder ons, kunnen nog wel eens te grote happen nemen. En daardoor zich verslikken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Blogger Template designed By The Sunday Studio.