Pagina's

zondag 31 januari 2016

vaccineren wel of niet?

Moos was 8 weken oud en moest weer voor controle naar het consultatie bureau.Ook wist ik dat hij die dag eigenlijk voor zijn prikjes zou moeten. Hier had ik al veel over nagedacht en een klein beetje over gelezen. Moet ik nou echt mijn kleine ventje een cocktail prik laten geven van allerlei ziektes? Ik had gelezen dat we pas vanaf 1957 gestart zijn met vaccineren. En dat er al een flinke daling van vreselijke epidemieën had plaatsgevonden van 90%, voordat we begonnen met vaccinatie programma's?!  

Dit vind ik eigenlijk heel gek, want die daling is niet geweest doordat wij ons hebben laten vaccineren. Ik vind het een gevoelig en lastig onderwerp om over te praten in mijn omgeving. Eigenlijk ook hier op internet!Ik heb er zelf nooit bij stil gestaan, totdat ik de verantwoordelijkheid heb gekregen als moeder voor Moos. 


Wat zal het beste zijn voor hem. Moet ik gewoon iedereen volgen en hem laten vaccineren omdat iedereen dat ook doet? Moet ik hem laten vaccineren zodat niemand mij scheef aankijkt? Een hoop ziektes zijn al grotendeels verholpen door beter leefomstandigheden en hygiene. De bacteriën zullen niet verdwijnen, maar we kunnen ons wel er beter tegen weren. Dit heb ik trouwens uit het boek van vaccinvrij, geschreven door Door Frankema, die jarenlang onderzoek hiernaar heeft gedaan. En zelf ook 3 kinderen heeft groot gebracht zonder vaccinatie. Deze kinderen zijn inmiddels al 15 jaar en gezond en sterk opgegroeid.


Een erg interessant boek wat mij behoorlijk aan het denken heeft gezet. Uit het boek kwam ook naar voren met de vraag of kinderen niet meer ziek mogen worden. En moeten we altijd maar leven in angst..? Zelf kwam bij mij op; ''Mag een kind/ baby niet zelf de tijd krijgen om een goed afweersysteem op te bouwen?'' En mag een kind niet zelf later de keuze krijgen voor wel of niet vaccineren. Uit eigen ervaring word en kan  een gevaccineerd kind nog steeds ziek worden? 

Ik ben er zelf nog niet helemaal uit, en heb gekozen om het vaccineren even voorlopig uit te stellen. Ieder geval een half jaar, zodat Moos eerst zelf een immuunsysteem kan opbouwen. Daar heeft hij minimaal een halfjaar voor nodig.Ook moet mijn partner hier volledig achter in staan. Anders weet ik niet of ik volledig kan gaan voor deze beslissing. Want inderdaad bij mij is er ook 'angst' aangewakkerd. 


Wat als Moos nu nou wel ziek word, zal hij dan sterk genoeg zijn om te vechten tegen de ziekte? Wel zal ik rust, reinheid en regelmaat toepassen.

Daarnaast de dagelijks behoefte zoals gezond eten, bewegen,buitenlucht, warmte met veel liefde. Dit is al een belangrijke stap tot een goede gezondheid.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Blogger Template designed By The Sunday Studio.